Perjuangan Belum Selesai

Thursday 7 February 2013

Saujana Memikat Hati Jelajah Anak Malaysia


wartawan FARHAN ADNAN/Foto BRASCO

ISNIN, 4 February 2013 - Jelajah Anak Malaysia meneruskan jelajahnya di Kangar, Perlis. Pada hari ini, peserta jelajah menjalankan aktiviti KAM1PRIHATIN yang mana menaburkan bakti dan khidmat kepada penghuni Rumah Seri Kenangan, Kangar, Perlis.

Ketibaan kami disambut baik oleh pihak Jabatan Kebajikan Malaysia diketuai Tuan Manap bin Mahat, pengusaha Rumah Seri Kenangan Kangar. Dalam ucapan beliau, beliau amat gembira dan bersyukur kerana anak muda sedia korbankan masa cutinya untuk berkunjung dan bersama-sama penghuni rumah seri kenangan.

Dalam pada itu, peserta jelajah meluangkan masa yang singkat untuk menyelami kisah-kisah hidup penghuni rumah ini. Embun bt Ismail salah seorang penghuni rumah ini sangat terharu dengan kehadiran para peserta yang sanggup menghabiskan masa dan menggembirakan mereka.


"Kehadiran jelajah ini ke rumah Seri Kenangan adalah satu khidmat bakti anak muda kepada warga emas yang mana mampu memberi semangat serta berkongsi pengalaman hidup" kata saudara Mohd Shahar Abdullah, Presiden Aspirasi Malaysia.

Dalam kesempitan masa yang ada, penghuni rumah ini dihiburkan dgn pelbagai lagu oleh kumpulan buskers jelajah anak Malaysia (Suwara). Bermula dari rumah seri kenangan konvoi jelajah ini bermula untuk meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya iaitu Jerai, Kedah.

Perjalanan konvoi ini mengambil masa selama 2 jam 15 minit. Ketibaan konvoi disambut meriah oleh masyarakat setempat. Seterusnya, aktiviti diteruskan dengan Suara Rakyat yang dilakukan di dua tempat iaitu kumpulan A berada di Kg Keda Sungai Udang, Yan manakala kumpulan B pula berada di SM Agama Yan, Kedah.

Petangnya, diadakan Sukan Rakyat di mana perlawanan bola sepak dan bola jaring dijalankan. Dalam pada itu, konsep jelajah di destinasi ini adalah berfokus kepada Rakyat Service Center (RSC) yang melibatkan pelbagai agensi kerajaan seperti JKM, JPN, SPR dan pelbagai lagi.


Pada malamnya, diadakan Muzikal Rakyat bertempat di sekitar kawasan perhentian bas yang menampilkan kumpulan Nasyid Saujana, band setempat, buskers jelajah anak Malaysia dan lain-lain. Keunikan persembahan menggamitkan lagi kemeriahan Muzikal Rakyat. Nyanyian lagu-lagu nasihat & peringatan dari Saujana serta Latin dari buskers.

SELASA, 5 Februari 2013 - Jerai, Kedah. Rakyat Cergas menjadi pilihan di awal pagi hari ini untuk menjadikan rakyat sentiasa sihat dan mengamalkan kehidupan yang sihat. Selain daripada itu, telah diadakan juga sesi dialog bersama YB Datuk Dr Ku Rahman, Adun Guar Cempedak. Dalam ucapannya, beliau menyatakan bahawa "Yang membangunkan Negara adalah modal insan, sebagai contoh Negara Taiwan".

Sebagai simbolik penutup program jelajah ini di Jerai, YB Datuk Dr Ku Rahman telah melepaskan konvoi Jelajah Anak Malaysia untuk berlepas ke Tanah Merah, Kelantan bagi destinasi seterusnya. Perjalanan yang mengambil masa selama lebih 6 jam ini sangat-sangat mencabar dan memerlukan kesefahaman dalam konvoi kerana perjalanan ini mengumpulkan kembali kesemua kumpulan dari Route AB dan juga Route CD.



Konvoi meneruskan perjalanan ke Tanah Merah melalui Baling, Kedah dan seterusnya Gerik dan Kelantan. Konvoi tiba di Kelantan jam 9.30 pm di Tanah Merah.

Nantikan konvoi Jelajah Anak Malaysia ke destinasi anda. Tanah Merah, Jeli, Ketereh, Machang, Bachok destinasi seterusnya dan jangan lepaskan peluang untuk bersama kami. Foto program boleh dapatkan di www.l3rasc0.blogspot.com dan www.jelajahanakmalaysia.com.
 
Sumber: MyMahasiswa

No comments:

Post a Comment