Perjuangan Belum Selesai

Thursday 15 December 2011

Dr Hasan Ali tidak mahu jadi calon Pas sebab tak mahu buat bai'ah talak 3?




Bermula minit 2:27 dengarkan apa yang Dr Hasan Ali katakan tentang bai'ah talaq 3.


Sebelum ini Pas dikritik hebat sebagai mengamalkan ajaran sesat dalam berbaiah. Untuk fahami tentang baiah talak 3 Pas dan baiah yang dilaksanakan pada zaman Rasulullah saw sila baca Beza Baiah Sesat Pas dan Baiah UMNO #PAUmno #PartiAgamaSesat.

Ketika amalan baiah sesat dalam Pas ini dibongkar, menurut Ahli Parlimen, Zulkifli Noordin (yang ketika membuat kenyataan ini masih merupakan ahli Parlimen Pembangkang), amalan bai'ah taklik ini "mengembalikan kita balik ke zaman jahiliah, wanita menjadi bahan dagangan, pajakan dan gadaian." Menurutnya ada di kalangan pemimpin Pas yang bercerita "mereka sendiri menggigil apabila mengangkat baiah berkenaan. Yang paling sedih, ada di antara isteri yang dikehendaki hadir dalam majlis baiah ini menangis dan menggeletar mendengar ikatan perkahwinan mereka dijadikan bahan tebusan demi untuk kepentingan politik kepartian yang terlalu sempit dan jumud."

Zulkifli juga berkata, beliau terkejut apabila beberapa tokoh politik Pas yang dihubunginya bukan saja tidak merasa bersalah dan berdosa dengan baiah itu malah mempertahankannya dengan alasan dangkal yang tidak bersandarkan al-Quran, sunnah Rasulullah dan sahabat baginda serta khalifah.

Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR), Zuraida Kamaruddin turut menunjukkan penentangan terhadap tindakan Pas menggunakan bai'ah talak ini kerana menganggapnya seolah-olah memperkecilkan kedudukan wanita. Katanya, kaum wanita yang menjadi isteri kepada wakil rakyat Pas tidak sepatutnya dijadikan cagaran kerana ada antara mereka tidak terbabit dalam perjuangan parti itu.

Mufti Perak (ketika itu), Tan Sri Harussani Zakaria, berkata tindakan itu jelas mempersendakan kemuliaan isteri apabila menjadikan pasangan sebagai barang gadaian dan jaminan politik. Katanya, amalan baiah atau sumpah taat setia akan jatuh talak tiga terhadap isteri wakil rakyat Pas yang mengkhianati parti itu dengan menyertai parti lain, adalah tindakan mempertuhankan politik dan demokrasi. "Isteri bukannya barang gadaian dan jaminan, sewaktu hendak kahwin kita ambil dengan cara baik dan kita memperisterikannya dengan perjanjian yang besar di hadapan Tuhan."

Penasihat Majlis Agama Islam Johor (ketika itu), Datuk Noh Gadut pula menyifatkan bai'ah taklik ini sebagai tidak bertamadun dan boleh menjatuhkan imej Islam. "Talak juga dibenci oleh Allah, baiah seperti ini adalah budaya orang yang tidak bertamadun. Perempuan mahal harganya dan bukan boleh dijual beli dan bab agama jangan dipolitikkan sehingga isteri menjadi mangsa. Sanggupkah dengan politik kita biarkan rumah tangga yang dibina hancur," katanya.

Cakna Siswa Timur:
Wanita adalah hiasan dunia yang dikurniakan Allah untuk hambanya..Wanita juga adalah insan yang melahirkan insan baru yang tidak kenal apa itu dunia untuk menjadi khalifah di muka bumi Allah ini. Allah telah mencipta setiap umatnya secara berpasang-pasangan iaitu lelaki & perempuan. Namun, kita hanya manusia & hamba yang lemah ini pula yang lebih pandai dari ketentuan Ilahi dengan menetapkan apa yang tidak sewajarnya hanya kerana kepentingan POLITIK. Renungkanlah wahai umat akhir zaman...

No comments:

Post a Comment